Bur By

Sidst i 1800-tallet gennemskar statsbanerne sognet med den nye jernbanelinje fra Holstebro via Vemb og Ulfborg til Ringkøbing og senere til den nye eksporthavn i Esbjerg.
Ved Bur holdeplads så den tids matador, Anders Lærke, muligheden for en stationsby. Han byggede flere huse på sin jord her, og snart kom der nye håndværksvirksomheder. Smede, der startede fabrikken Jyden Bur; men også købmand Hansens omfattende virksomheder og flere fulgte.
Vest for Bygaden blev Skolevej udbygget med parcelhuse i 1970’erne og i slutningen af 1970’erne blev Pøtparken planlagt og udbygningen er stadig i gang.

Bur Kirke

Bur Kirke er fra romansk tid, mens våbenhuset er fra 1600 tallet og spiret fra 1800 tallet.

Bur Sø

I 1911 blev Bur-Naur Mergelselskab oprettet for at udvinde mergel. Mergel er en lertype, som tidligere blev anvendt som gødning på grund af dens høje kalkindhold, og da selskabet fandt et godt mergelleje ved Bur, blev jernbanen et vigtigt led i videretransporten af merglen.
Denne mergelgrav er efterfølgende blevet til den nuværende attraktive Bur sø.
Området er siden blevet opgraderet med madpakkehus, bord og bænke sæt og en fiskebro.